Kaip smalsumas padeda įveikti nerimą

Nerimas pats savaime yra žalingas įprotis.

Amerikiečių psichiatras, neuromokslų specialistas Judsonas Breweris savo knygoje „Laisvi nuo nerimo“ pasitelkdamas naujausius neurologijos laboratorijose ir klinikinėje praktikoje įrodytus metodus atskleidžia, kodėl taip sunku išsivaduoti iš nerimo ir pataria, kaip tai pagaliau padaryti. Knygoje pateikiami dėmesingo įsisąmoninimo įrankiai, kuriuos galima panaudoti norint perprogramuoti savo smegenis.

APIE KĄ ŠI KNYGA? Apie tai,  kaip gimsta nerimas. Kodėl nerimas yra ne kas kita, kaip įprotis? Ką daryti, kad šį įprotį pavyktų suvaldyti savo mąstymu? Kas yra minčių žemėlapiai ir kaip juos kurti?

Kaip valdyti savo įpročių ciklus? Kai smegenys susiduria su baisiu tuštumos jausmu, jos galvoja: Daryk ką nors. Užpildyk tuštumą, nes tave tuoj įtrauks ši baisi tuštumos pelkė. Bet tuštumos užpildyti negalime, o bandydami tą padaryti valgymu arba,  pavyzdžiui, rūkymu, tik paskatiname įpročio ciklą. Tačiau, kai suprantame, kad ši tuštuma sudaryta iš minčių, emocijų, kūno pojūčių, galime atsitraukti ir leisti dėmesingai pasitellkti smalsumą ir tiesiog stebėti savo patirtį ir matyti, kaip mažėja nerimas, dramatiškas mąstymas. Smalsumas nuramina neramų, kontroliuuoti siekiantį nusiteikimą, suteikia visai kitokį jausmą – atveriantį ir praplečiantį. Tai malonus jausmas, tai atveria galimybę mokytis. Susidomėjimo smalsumas padeda pereiti iš viską kontroliuoti norinčio proto neramios būsenos į smalsų savo kūno tiesioginių pojūčių ir emocijų suvokimą. Taip neigiami pojūčiai praranda savo negatyvumą, nes susikoncentruojama į dabarties akimirką.  Mes linkę bėgti nuo visko, kas nemalonu, ypač nuo nerimo ir panikos, o tai vėliau tampa išmoktu elgesiu. Tačiau pasitelkdami smalsų dėmesingumą galime išmokti atsigręžti į šias nemalonias būsenas, leisti joms būti, nes tai tik mintys, pojūčiai, kurie tiesiog atsiranda ir išnyksta. Smalsumas yra vaistas nuo nuobodulio. Nėra vaistų nuo smalsumo. Geriau būti žmogumi, kuris būna smalsaujant apie savo patiriamą būseną, o ne tuo, kuris tik daro. Galima stebėti save ir galvoti: Ei, tu nesi alkanas, tai tik stresas.Tas pastebėjimas suvaldo mus, kad neįsitrauktume į emociją ir norą ją kaip nors slopinti. Tai, ką darome dabar, nulemia mūsų gyvenimo kryptį. Jei dabar esame neramūs, sukuriame nerimo karoliuką. Jei esame neramūs dažnai, sukuriame visą vėrinį, kurį pastoviai su savimi nešiojamės. Jei šią akimirką ištrūksime iš nerimo įpročio ciklo, galime susikurti smalsumo ir gerumo vėrinius.

 „ Per daugybę metų stengdamasis padėti savo pacientams įveikti nerimą ir nuolatos jausdamas, kad juos gydydamas praleidžiu kai ką svarbaus, pastebėjau ryšį tarp nerimo, mano laboratorijoje vykdomų įpročio keitimo neurologinių tyrimų ir savo paties panikos atakų. Ir tada viskas pasikeitė. Mane ištiko staigus nušvitimas, kai supratau, jog viena iš priežasčių, kodėl žmonės nesupranta jaučiantys nerimą, yra ta, kad jis slepiasi bloguose įpročiuose. Dabar manau, kad kur kas daugiau žmonių neabejotinai suvokia savo nerimą, nesvarbu, ar jie bando nugalėti šį įprotį, ar ne“, – kalba knygos autorius.

Judsonas Breweris atskleidžia, kad dažnai net nesusimąstome, jog kasdien mus aplankantis nerimas yra tiesiog susiformavęs įprotis. Autorius pateikia įžvalgų apie tai, jog kaip ir kitų neigiamų įpročių, nerimo atsikratyti, ar bent jau jį sumažinti, galime pirmiausia jį pastebėdami ir pripažindami sau, jog šią būseną jaučiame kur kas dažniau, nei tai yra normalu.

Informaciją parengė Daiva Širkaitė

Knygą skaitymui galite pasiskolinti Lietuvos medicinos bibliotekoje

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.

%d bloggers like this: